Nejnižší cena za posledních 45 dní: 372 Kč
Ceny a dostupnost se mohou měnit i několikrát za den. Zkontrolujte si aktuální údaje přímo v e-shopech. Všechny dostupné barvy a velikosti naleznete přímo v e-shopech.
Publikace se snaží nastolit 'pragmatický' přístup k výtvarnému umění a tvorbě obrazů. Ty zde nejsou představovány primárně jako estetický objekt, jímž se jeví na úrovní osobního chápání, ale jsou s mnoha důkazy zkoumány jako významný a ničím jiným nezastupitelný sociální proces, nezbytný k vynalézání a testování nových obrazových znaků, potřebných pro zvládnutí nových sociálních kontextů. Takto založený koncept obrazu, výtvarného umění, jeho teorie a dějin, včetně jeho pedagogiky, zde představuje tuto oblast jako ucelený systém s jistou funkcionalitou a směřováním, mnohdy v protikladu k mínění, že nic takového v umění hledat nelze, neboť nejcennější na něm je jeho nezaměřenost a jeho svoboda, usilování o nezávislost jeho existence a maximalizace jeho estetického účinku, které v kantovské tradici jakýkoli další účel vylučují. V tomto kontextu však už nestačí učit se pouze užívání (kritice) těchto vizuálních znaků jako takových, ale je třeba porozumět celému procesu, v němž znaky vznikají a jsou socializovány. Při tomto zkoumání se postupně vyjevují některé souvislosti, vázané na rehabilitaci pojmu struktura v pojetí Jana Mukařovského - strukturní představa o vývoji umění a o jeho funkčním, pragmatickém začleňování do aktivního fungování society; představa o obraze, o zobrazení jako postupně se vyvíjející struktuře vizuálních znaků (což znamená také ovšem i navyšující se množství jejich vzájemných vztahů!), funkčně směřující skrze individuálně podmíněné jedinečné vnímání a poznávání k sociální kooperaci a koordinaci. Klíčová slova: výtvarné umění, obraz, struktura, interaktivita, sociální kooperace a koordinace The publication aims to introduce a 'pragmatic” approach to visual arts and the creation of images. It presents images not primarily as aesthetic objects, which they seem to be through subjective perception; instead, it uses a body of evidence to examine images as a significant social process that cannot be substituted by anything else and that is essential for the inventing and testing of new visual signs required to deal with new social contexts. This concept of image, visual art and its theory, history and pedagogy is used here to represent the entire area as a coherent system with a certain functionality and orientation; in some parts this concept contradicts the opinion that nothing of that sort can be sought in art because the most valuable aspect of art is its absence of focus, its freedom and striving for an independent existence and for a maximisation of its aesthetic effect, which, in line with the Kantian tradition, rules out any other purpose. In this context, however, it is no longer enough only to learn how to use (or criticise) these visual signs as such; it is necessary to understand the entire process in which these signs are created and socialized. This examination process gradually reveals certain connections related to the restoration of the term 'structure” as it was understood by Jan Mukařovský: a structural idea of the development of art and its functional, pragmatic integration into the active functioning of the society; an idea of image, or depiction, as a gradually evolving structure of visual signs (which also implies, of course, an increasing amount of their mutual relations!), functionally striving, through individually conditioned unique perception and cognition, for social cooperation and coordination. Keywords: visual art, image, structure, interaction, social cooperation and coordination
Produkt Kdy je obraz a co je umění. Metastruktura obrazivosti - Jaroslav Vančát má přiřazen EAN kód 9788026111214.
Kategorie | Knihy, Obrazy |
EAN | 9788026111214 |
Publikace se snaží nastolit 'pragmatický' přístup k výtvarnému umění a tvorbě obrazů. Ty zde nejsou představovány primárně jako estetický objekt, jímž se jeví na úrovní osobního chápání, ale jsou s mnoha důkazy zkoumány jako významný a ničím jiným nezastupitelný
Kniha je určena těm, kteří si chtějí s dětmi povídat o výtvarném umění. Naučit je dívat se na obrazy a sochy bezprostředně, bez přehnaného respektu i strachu z neporozumění. Aby si z každého setkání s výtvarným dílem dítě odneslo to, co si odnést může a dovede. Není
Výpravná publikace pojednávající slovem i obrazem o čínském zahradním umění
Ak.mal. Jaroslav Valečka vystudoval v letech 1991 - 98 AVU v Praze (atelier malby prof.Sopka a atelier plastiky prof.Hendrycha), 1994 Vestlandes Kunstakademi Bergen Norsko, 1995 Staatliche Kunstakademie Karlruhe SRN, 1996 Royal academy Rotterdam Nizozemí. Od roku 1997 pořádá výstavy u nás i
Katalog k výstavě Bedřiška Uždilová - obrazy a kresby z let 1980-2004, Galerie výtvarného umění v Náchodě - zámecká jízdárna, 27.2.-23.5.2004. Výstava zachycuje průřez tvorbou české malířky B. Uždilové. Její malování má jedinou koncepci - tvořit obraz krajiny, vesnice,
Jaroslav Velc patří ke světové špičce v oblasti leteckých obrazů a box artu – ilustrací na obaly plastikových modelů letadel. Jeho tvorbu obdivují celé generace leteckých modelářů, ale i čtenáři časopisu ABC. Obsáhlá monografie prezentuje téměř kompletní Velcovu tvorbu,
Obrazovou prechádzkou prírodnou krajinou Slovenska je veľká a reprezentačná kniha renomovaného fotografa a environmentalistu Jaroslava Košťála pod názvom Slovensko - tajuplná príroda. Ako už napovedá názov, autor sa snaží svojím fotoaparátom priblížiť čitateľom čarovné a
Ernst Hans Gombrich (1909-2001) je bezesporu nejznámějším a nejpopulárnějším historikem umění dvacátého století. Široká veřejnost ho zná jako autora Příběhu umění, fascinujícího bestselleru, jehož se ve světě prodalo přes šest milionů výtisků. Byl však především
Kniha Obrazy z cest do země Sovětů představuje v šesti kapitolách české cestopisy do sovětského Ruska a posléze Sovětského svazu z let 1917-1968. Na základě analýzy sedmdesáti dvou knižně vydaných textů, zahrnujících jak cestovní relace a popisy, tak díla reportážního
Kniha je souborem esejů o výtvarném umění české postmoderny a jeho filozofickém, společenském a historickém kontextu. Autor chápe výtvarné umění jako svrchovanou formu symbolického vyjadřování, v němž se projevují originální filosofické myšlenky nebo duchovní prožitky,
Obrazy ve verších, poezie v obrazech. Verše o umění, poeticky o neumění. Snahy a pokusy o prolnutí poezie s výtvarným uměním - tedy básňobrazy. To vše je obsahem této nevelké sbírčičky, již páté, kterou má na svědomí autor M. A. Rek. V první části najdete verše a
Převratná a dnes již klasická práce Antropologie obrazu předního německého historika umění Hanse Beltinga v posledních dvaceti letech výrazně ovlivnila přemýšlení o dějinách umění. Jak již napovídá její podtitul, autor v ní přináší nový 'návrh vědy o obrazu'. Kniha
Obrazová publikace scénografa Jaroslava Rady se 190 autorskými ilustracemi odvážně a tvořivě rozehrává skrytou harmonii mezi vesmírem a významnými biblickými událostmi. Autor s Biblí nepracuje běžným způsobem současných církví. Odkrývá analogie a souvztažnosti, jež
Pojem 'obrazy filozofie' označuje zvláštní okruh děl propojujících vizuální vyjádření a filozofické myšlení pomocí bohatého systému metafor a dalších prostředků podporujících imaginaci. Protože tyto obrazy a ilustrace vznikly v přímé reakci na konkrétní filozofické
První díl této knihy ukázal, že komunikační systém založený na obrazech vytvořil expandující moderní člověk (Homo sapiens) v paleolitu Evropy, a to poměrně rychle, v daném stadiu své evoluce a v kontextu převratných historických událostí. Druhý díl sleduje další vývoj
Kniha přináší obraz zmizelého Nového Bydžova včetně úvodního textu věnovaného dějinám tohoto města..Prom. historik Jaroslav Prokop (16. 11. 1939) vystudoval obor historie - čeština na Filozofické fakultě Univerzity Karlo-vy v Praze a od r. 1975 pracuje v Měst-ském muzeu v
Tato publikace poskytuje vynikající vhled do malířského umění od středověku do současnosti. Velkolepou galerii ikonických obrazů, které jsou představeny v úchvatných detailech, doprovázejí fascinující příběhy jejich vzniku a výklad použitých technik, symbolů a skrytých
Publikace dokumentuje tři mezinárodní přehlídky současného umění, které Karel Císař připravil za posledních zhruba deset let. Výstava Vzpomínky na budoucnost (2009) byla věnována aktuálnosti moderního umění v soudobém umění, Obrazy a předobrazy (2013) vztahovaly díla
Tato kniha je úchvatnou vizuální cestou, během které zažijete povznášející sílu umění. Seznámíte se s pracemi více než 700 umělců a na kvalitních ilustracích si prohlédnete nejen 2500 jejich děl včetně těch nejzásadnějších, nejznámějších či klíčových z hlediska
Kniha nabízí široké možnosti uvažování o barokním umění vázaném tematicky na problematiku očistce. Je založena na rozboru asi 70 objektů (oltářních i samostatných obrazů, soch a kaplí) pocházejících z území Čech, Moravy a Slezska mezi lety 1640-1800. Text se opírá
Kniha Začátek století je reprezentativním obrazem českého vizuálního umění prvního desetiletí a odkrývá jeho nejpodstatnější prvky, na něž dnes kontinuálně navazuje nejmladší generace českých umělců a umělkyň. Je založen na prozkoumávání nedávné minulosti