Jak obehrát železnou oponu: Počítačové hry a participativní kultura v normalizačním Československu

Jak obehrát železnou oponu: Počítačové hry a participativní kultura v normalizačním Československu

Jak obehrát železnou oponu: Počítačové hry a participativní kultura v normalizačním Československu

Nejnižší cena za posledních 45 dní: 300 Kč

Ceny a dostupnost se mohou měnit i několikrát za den. Zkontrolujte si aktuální údaje přímo v e-shopech. Všechny dostupné barvy a velikosti naleznete přímo v e-shopech.

Jak obehrát železnou oponu: Počítačové hry a participativní kultura v normalizačním Československu - popis produktu

Kniha Jak obehrát železnou oponu: Historie počítačových her v Československu 80. let byla donedávna považována za pouhou poznámku na okraj velkých dějin tohoto média, které se odehrávaly v USA a v Japonsku. Kniha Jak obehrát železnou oponu však ukazuje, že u nás za normalizace vznikla jedinečná herní scéna, jejíž analýza může obohatit studium počítačových her i populární kultury. Místní programátoři totiž patřili k prvním na světě, kdo hry soustavně používali k vyprávění osobních příběhů i k politickému aktivismu. Kniha Jaroslava Švelcha, původně vydaná na sklonku roku 2018 u MIT Press, je postavena na více než čtyřiceti rozhovorech a studiu archivního materiálu, a to včetně dochovaných her. Na příbězích místních amatérských programátorů mapuje počátky hraní a tvorby her pro osmibitové mikropočítače na československém území. Vychází při tom z přesvědčení, že počítačoví amatéři jsou prototypickým příkladem aktivního publika a svébytnou fanouškovskou komunitou. Jedná se tedy o práci, jež kombinuje prvky historiografie s kulturálními a mediálními studii. První část knihy se zabývá obecně kontextem počítačového hobby. Sleduje marné pokusy o výrobu domácích modelů mikropočítačů a debaty o (ne)dostupnosti počítačové techniky. Přináší příběhy vytrvalých nadšenců, kteří své počítače dováželi či pašovali ze Západu a ukazuje, jakým způsobem tyto západní stroje zapadly do československých domácností. Kniha rovněž popisuje způsoby, jimiž lokální komunity využívaly existujících infrastruktur organizací, jako byly Svazarm nebo Pionýr, a pátrá po cestách, jimiž se západní software dostával k místním uživatelům. Závěrečné dvě kapitoly pak dokumentují domácí herní tvorbu, jež kreativně přetvářela západní vzory a postupně se posouvala k osobité původní tvorbě. Kniha například podrobně analyzuje hru Dobrodružství Indiana Jonese na Václavském náměstí v Praze 16. 1. 1989, v níž ikonický západní hrdina bojuje proti příslušníkům Veřejné bezpečnosti a Lidových milic během Palachova týdne. Ukazuje, že českoslovenští amatéři patřili k prvním herním tvůrcům, kteří považovali hry za flexibilní vyjadřovací prostředek schopný zpracovávat celou šíři témat a postojů. – Vychází za podpory Ministerstva kultury ČR. Více o autorovi na svelch.com.  

Tento produkt se nachází v kategorii Počítačové hry, vyrábí jej značka Akropolis, naleznete jej v e-shopu Alza.cz, KnihyDobrovsky.cz.

Produkt Jak obehrát železnou oponu: Počítačové hry a participativní kultura v normalizačním Československu je označen EAN kódem 9788074703171.

Jak obehrát železnou oponu: Počítačové hry a participativní kultura v normalizačním Československu - parametry produktu

Jak obehrát železnou oponu: Počítačové hry a participativní kultura v normalizačním Československu - historie ceny a dostupnosti

Jak obehrát železnou oponu: Počítačové hry a participativní kultura v normalizačním Československu - další zajímavé produkty

Jak obehrát železnou oponu: Počítačové hry a participativní kultura v normalizačním Československu - jak nakoupit nejvýhodnější?